Topping A90

Acest produs a fost oferit pentru recenzie de catre AVMall.ro.

INTRO

Acum 3 sapatamani vorbeam despre 2 amplificatoare care mi-au schimbat perceptia despre cum ar trebui sa sune un amplificator de casti. Desigur, vorbeam despre cele 2 modele devenite populare: Drop THX 789 AAA si SMSL SP200. Ambele folosesc tehnologia THX care permite un nivel impresionant de reducere a distorsiunilor si o putere rar intalnita pe amplificatoare in acest buget, respectiv de 6 W. Varianta de la Drop este atat de cautata incat se asteapta luni de zile dupa livrare pentru ca Drop nu poate produce destule unitati. Nu stiu daca Topping A90 este raspunsul direct la aceste modele sau daca Topping chiar avea in plan sa dezvolte A90 fara sa stie de modele cu tehnologia THX, dar un lucru e sigur: A90 este cel mai bun amplificator de casti pe care l-am auzit vreodata. Si nu vorbesc aici de diferente mici fata de competitie ci de unele chiar mari si care seteaza efectiv noul standard, noul etalon, noul model de batut. Ultimii doi ani au fost diferiti pe piata amplificatoarelor de casti pentru ca am avut primele evolutii mari ale tehnologiilor. Avem astazi performante de top la preturi acesibile si asta e bine pentru multi audiofili, in special cei la inceput de drum pentru ca pot incepe acest hobby in stil mare.

CONSTRUCTIE

A90 respecta limbajul de design de pe D90 si D90 MQA, pentru ca e facut sa faca pereche cu aceste DAC-uri de la Topping. Pe langa design, A90 pastreaza calitatea constructiei a celor 2 DAC-uri mentionate mai sus, oferind o unitate de dimensiuni relativ mici. Din poze pare mai mare dar in realitate e numai bun pentru un birou, neocupand un spatiu prea mare astfel incat si cei cu birouri mici se pot bucura de el. Daca ati manevrat produse de la Topping stiti ca sunt facute din aluminiu si A90 nu difera la acest capitol. Ce imi place la design este ca ofera margini rotunjite si il face placut la atingere si manevrare. Am fost surprins ca amprentele nu se vad la fel de tare ca pe alte produse negre.

Topping a ales sa foloseasca comutatoare ca cele de pe SMSL SP200 si recunosc ca nu sunt cele mai placute vizual dar ofera un click foarte satisfacator. Imi place sa ma asez dimineata la birou si sa pornesc unitatea cu aceste comutatoare. Ai senzatia ca pornesti ceva special. Daca m-am plans de controlul volumului pe cele doua modele cu THX pot sa ma declar extrem de multumit de potentiometrul de volum de pe A90. Are o rezistenta mai mare si ofera un control foarte precis, defapt cel mai precis pe care l-am testat. Ce e ciudat e ca odata setata valoarea, potentiometrul are o miscare scurta si opusa directiei in care s-a miscat ca si cum ar avea suspensie. Acest lucru nu schimba volumul setat dar e amuzant de privit.

In fata avem 2 porturi balansate, XLR si 4,4 mm Pentacon. Mai nou am schimbat toate cablurile de la casti pentru a folosi conectorul Pentacon si am folosit acest port in testare si recunosc ca a inceput sa-mi placa. Am fost reticent sa-l folosesc initial datorita adoptiei reduse dar observ ca devine din ce in ce mai popular. Desigur, avem si un port single-ended dar doar de 6,3 mm. Banuiesc ca Topping a ales sa nu ne ofere un port de 3,5 mm pentru ca acest amplificator va fi folosit mai mult cu casti over ear datorita puterii oferite. Avem totusi un adaptor la 3,5 mm in pachet daca vrem sa-l folosim cu iems si credeti-ma ca vreti pentru ca impedanta de iesire declarata este de 0.1 Ω si cea masurata e de 1,3 Ω.

Daca ne uitam la comutatoare vom observa ca avem control excelent de gain cu 3 valori: mic, mediu si mare. Dar avem si posibilitatea de a-l folosi ca preamp, comutatorul de putere oferind 2 pozitii de functionare: casti si preamp.

Si am ajuns si la panoul din spate unde avem intrari XLR si RCA si iesiri de acelasi fel.

TEHNOLOGIE

In interiorul lui A90 avem mai multe op-amps care sunt insirate cu „feedback loops” negative si aceasta tehnologie poarta denumirea de nested feedback. Cu aceasta tehnologie, la fel ca cea de la THX, avem distorsiuni extrem de mici. Ceea ce e interesant este ca Topping a reusit cumva sa depaseasca limitele impuse de aceasta tehnlogie, reusind sa pastreze un nivel de gain foarte ridicat.

SUNET

La acest capitol avem de discutat mult pentru ca A90 mi-a setat niste asteptari foarte mari. Sunt absolut sigur ca mi-a stricat experientele viitoare legate de alte amplificatoare de casti. De ce spun asta? Pentru ca A90 te face sa redescoperi muzica, sa incerci fiecare piesa preferata pentru a descoperi nuantele pe care nu le-ai auzit pana acum. La toate astea se adauga o transparenta greu de imaginat daca nu ai experimentat amplificatoare neutre si o lipsa de efort in prezentare. Am simtit ca A90 se descurca cu orice ii ofer si ca nu se straduie deloc. Defapt, el este in stare sa-ti arate ce poate sursa ta intr-un mod pe care nu l-ai mai experimentat pana acum: fara vreo colorare a sunetului. Singurele limite de care te vei lovi vor fi acelea ale DAC-ului tau. Pana acum, ca si la boxe, limitarea a venit din amplificatoare, nu din DAC-uri. Cu A90 rolurile s-au inversat. Vei analiza ce poate DAC-ul nu ce poate amplificatorul deoarece cu A90 ai cam terminat cautarea unui amplificator de casti. Topping a reusit sa creeze un amplificator de nivel high end, daca nu cel mai high end daca ne rezumam doar la sunet (nu si la functii sau dotari). As folosi A90 drept referinta in orice comparatie viitoare si alte companii ar trebui sa-si faca griji pentru ca A90 concureaza si cu sunetul si cu pretul.

Imaginati-va ca nu exista nimic intre voi si muzica. Cam asa e A90. Nu exista un amplificator, doar muzica. Va voi readuce aminte ce am spus si in articolul despre Drop THX si SMSL SP200 pentru ca se aplica si aici. Neutralitatea unui amplificator nu inseamna ca e plictisitor sau lipsit de viata. Defapt, asta credeam si eu inainte sa experimentez aceste amplificatoare, dar mi-am schimbat parerea repede. Iar faptul ca poti observa toate nuantele oricarui DAC e un lucru foarte util. Abia acum poti evalua cu adevarat un DAC.

Magia lui A90 e oferita de lipsa de distorsiuni ceea ce elimina acele pasaje putin enervante de pe anumite inregistrari la limita. In plus, inregistrarile slabe suna mai bine deoarece nu sunt prezente distorsiuni introduse de amplificator peste cele existente deja in inregistrare.

La cei 7,6 W pe balansat si 3,3 W pe single ended (16 Ω) va veti intreba cum sta cu zgomotul de fundal. Ei bine, ma declar foarte multumit. Cu cele mai sensibile casti ale mele, adica FiiO FH7, am observat zero zgomot de fundal la orice nivel de gain pe single ended, iar pe balansat pe gain mic si mediu la volum maxim am avut din nou zero zgomot de fundal iar la gain mare dupa ora 12 incepe sa se auda putin zgomot dar nimeni nu va asculta iems de orice fel cu gain mare la ora 12 (a potentiometrului) sau mai mult pentru ca acest lucru inseamna pierderea auzului si a castilor. Situatia descrisa nu se va regasi intr-un uz normal asa ca pot cumva sa fac abstractie de ea si sa declar ca A90 are un zgomot de fundal inexistent in practica.

Si am ajuns la cea mai mare diferenta intre A90 si variantele cu THX. Ce face A90 cu inaltele e de ordinul fantasticului. Exista foarte multe detalii in inalte ceea ce pe modelele cu THX nu auzeam. Ba chiar am mentionat ca exista o diferenta intre varianta 888 si 789 pe inalte. In mare parte cred ca se datoreaza tranzientilor. Pana acum am auzit de bas rapid, dar de inalte rapide nu prea. A fost o tentativa cu Chord Hugo 2 dar nu la nivelul asta. Notele sunt mai scurte, nu se lungesc fara motiv ele devenind de o lungime potrivita, nimic in minus, nimic in plus. A90 reuseste sa elimine din decay-ul inutil al notelor. Daca Chord Hugo 2 ajunge sa fie obositor datorita tranzientilor dupa 3-4 ore de ascultare, modul in care tranzientii sunt tratati pe A90 nu ofera aceeasi experienta si pot asculta linistit cate ore vreau.

Neutralitatea lui se extinde si la capitolul scena care este redata asa cum e ea, fara vreo amplificare artificiala.

Ascultand cu Empyrean am fost foarte multumit de puterea oferita de A90. Chiar daca ele sunt alimentate relativ usor, scaleaza excelent si nu ai experimentat cu adevarat Empyrean daca nu i-ai dat macar 2W. Pe gain mare nu am putut asculta mai mult de ora 11. Si daca tot vorbim de gain va spun ca am observat o diferenta de calitate intre nivele de gain. Nu o pot explica dar gain-ul mare e clar mai bun decat celelalte pe Empyrean (si banuiesc ca la fel va fi si pe alte casti over ear si/sau planare). Un amic, la sugestia mea, a testat si el pe unitatea lui tot cu Empyrean si a observat acelasi lucru. Cu FH7 am ascultat pe gain mic si nivelul de control al volumului cu acest nivel de gain e absolut fantastic. Poti seta exact cat iti doresti ceea ce e un lucru mare si rar intalnit.

CONCLUZIE

Topping A90 a devenit amplificatorul meu preferat si este acum pe lista mea de cumparaturi. Cel mai probabil alaturi de D90 care va sosi la recenzie in curand. A90 va deveni recomandarea mea oricarui audiofil, fie el incepator sau nu. La cei 2499 de lei se incadreaza in majoritatea bugetelor si ofera un sunet de top care va fi greu de batut, dar probabil nu imposibil. Sunt ferm convins ca va multumi pe multi, exceptie facand probabil cei care prefera un sunet mai cald, cum e oferit de amplificatoarele pe lampi. Fara prea multe retineri eu declar A90 ca fiind un amplificator de casti incadrat la categoria „world class”.

PRO CONTRA
Design si constructieDurata lunga de asteptare pana cand este livrat datorita cererii mari
Nivel impresionant de transarenta
Nivel impresionant de redus de distorsiuni
Fara zgomot de fundal
Sunet
Tranzienti excelenti

Galeria foto poate fi gasita aici.


Playlistul meu de testare poate fi gasit aici.

Scor
9.8/10
  • Valoare - 10/10
    10/10
  • Constructie - 9.5/10
    9.5/10
  • Putere - 9.5/10
    9.5/10
  • Sunet - 10/10
    10/10