SMSL SP200 si Massdrop THX 789 AAA

Recenzia scrisa este doar un sumar. Pentru toate informatiile poti viziona recenzia video atasata in acest articol.

Astazi compar 2 produse speciale deoarece contin o tehnologie ce a devenit foarte populara si dorita in randul ascultatorilor de casti. E vorba de tehnologia THX AAA.

Voi vorbi despre specificatiile ambelor amplificatoare si la sfarsit vorbesc despre sunet deoarece sunt foarte asemanatoare.

Ambele costa in jur de 300 de euro.

Prescurtarea AAA vine de la Achromatic Audio Amplifier. Aceasta tehnologie permite un nivel de zgomot si distorsiuni extrem de redus si un consum de energie la fel de redus. Vorbim de un nivel SNR de -145 si 150 de db.

Numere de genul acesta sunt greu de obtinut dar cei de la THX au reusit folosind 2 metode: feedback negative si feed forward error correction.

Negative feedback e folosit pentru a micsora distrorsiunile dar pentru ca nu le poate elimina complet feed forward error correction este folosit. Aceasta metoda compara semnalul de intrare cu cel de iesire dar cel de iesire redus la nivelul celui de intrare si diferenta dintre cele doua semnale este negata si trimisa mai departe obtinand astfel o eliminare a distorsiunilor. Semnalul de intrare devine identic cu cel de iesire dar amplificat, evident.

Daca vreti sa aflati mai multe detalii despre aceasta tehnologie urmariti acest podcast in care Laurie Fincham, Serior VP of Audio R&D la THX, este intervievat in legatura cu noua tehnologie.

Massdrop a fost prima companie care a comercializat un amplificator cu aceasta tehnologie la un pret rezonabil si anume 400 de dolari. A fost la mare cautare existand termeni de livrare de peste 3 luni de zile.

Intre timp mai multi producatori au iesit pe piata cu modele similare si Massdrop s-a vazut fortata sa scada 100 de dolari din pret. Intre timp FiiO a scos pe piata M11 Pro si Q5s cu tehnologie THX AAA si au anuntat un produs ce va fi lansat anul acesta: K7 Pro care va avea THX si AKM4499.

Cele 2 produse la care ne uitam astazi sunt diferite din multe puncte de vedere dar foarte apropiate sonic. Hai sa le luam pe rand. Incepem cu primul iesit pe piata, modelul de la Massdrop.

Este considerabil mai mare decat SP200 chiar daca nu are power suply-ul in unitate. Defapt este pe jumatate gol. Motivul alegerii acestui design este posibilitatea crearii unei stive cu alte produse massdrop.

Are o constructie clasica, in forma de dreptunghi cu butoanele in fata si un potentiometru cu un indicator urias al pozitiei.

Butoanele de pornire si sursa nu ofera cea mai satisfacatoare apasare dar potentiometrul este bun, oferind o rezistenta la intoarcere destul de buna. Imi place si modul in care se schimba gain-ul avand 3 nivele de gain, cu unul mai mult decat SP200.

In spate avem intrarile balansate si RCA.

In fata avem iesirile clasice: balansat XLR, single ended 6,3 mm si 3,5 mm pentru iems, lucru care nu este prezent pe SP200. Butoanele de pornire si de schimbare a intrarii ofera o senzatie de butoane ieftine cu un click total nesatisfacator. 

Sursa e cam ieftina iar lungimea cablului este mare ceea ce imi place. Intr-un fel e bine ca sursa este externa pentru ca poate fi inlocuita cu una mai performanta.

Foloseste varianta 789 a tehnologiei THX AAA, care are un SNR de -145 db. 

Putere

Balansat
6000 mW, 16 ohms
6000 mW, 32 ohms
800 mW, 300 ohms
400 mW, 600 ohms

Single Ended
3000 mW, 16 ohms
1800 mW, 32 ohms
200 mW, 300 ohms
100 mW, 600 ohms

Daca il comandati acum de pe Drop.com va fi livrat abia la sfarsitul lui octombrie, in timp ce SMSL SP200 este in stoc.

SMSL SP200 este destul de diferit fata de modelul de la Drop. In primul rand are o forma de paralepiped, cu un unghi de inclinare mic. M-am obisnuit repede cu acest design, atat de mult incat nici nu mai recunosc forma inclinata. Dupa prima zi de folosire acest design ciudat dispare.

La fel ca modelul de la Drop, avem o iesire balansata XLR si una single ended de 6,3 mm dar nu avem una de 3,5 mm. Pe langa acest aspect avem doar doua nivele de gain ceea ce pune probleme castilor iem mai sensibile, sub 16 ohm. Chiar daca potentiometrul este fabricat din materiale mai bune si are un finisaj mai bun fata de modelul de la Drop, se invarte prea usor dandu-ti senzatia de potentiometru ieftin. Din pacate e complet liniar ceea ce pune probleme pentru iems sensibile.

Am observat ca atunci cand ascult cu Empyrean exista un nivel in jurul orei 11 cand puterea sare destul de mult. Nu stiu ce fenomen se intampla dar nu imi lasa senzatia de potentiometru liniar. In acelasi timp, nu stiu daca are legatura cu puterea enorm de mare pe care o scoate, nemai avand un amplificator atat de puternic la teste.

Comutatoarele din fata nu sunt cele mai frumoase dar au un click foarte satisfacator si imi place foarte mult sa le manevrez. 

Power suply-ul este inclus in unitate ceea ce va permite doar schimbarea cablului de alimentare.

Avem in el tehnologia THX dar varianta 888 ce ofera un nivel de SNR de -150 db.

Putere

Balansat si single-ended
6000 mW, 16 ohms
3000 mW, 32 ohms
440 mW, 300 ohms
220 mW, 600 ohms

De retinut aici este ca SMSL ofera toata puterea disponibila pe ambele iesiri spre deosebire de Drop.

Am observat o mica problema cu SP200 si anume ca este foarte sensibil la sursa. Daca dac-ul nu are niciun fel de filtrare al zgomotului venit din usb atunci acest zgomot se va auzi extrem de amplificat cu SP200. FiiO M15 al meu preia zgomotul usb fara probleme si il da mai departe lui SP200 zgomotul fiind foarte deranjator. Asa ca aceasta combinatie nu e ideala. Voi adauga in sistem un echipament pentru eliminarea acestui zgomot venind din usb. Varianta de la Drop nu are aceasta problema. Nici macar pe high gain si volumul la maxim. Este in stare sa atenueze acest zgomot. Cum exact face acest lucru, nu stiu.

Sa trecem la sunet.

Spuneam ca cele doua seamana foarte mult. In ascultarile mele mele am descoperit o singura diferenta si anume ca cinelele se aud mai pronuntat pe SMSL decat pe Drop. Defapt am fost putin deranjat de acest lucru pentru ca mi s-a parut ca ia putin din placerea ascultarii. Sigur, diferenta e mica, dar indeajuns de mare incat sa fie observabila.

Trecand peste aceasta diferenta hai sa vorbim despre lucrurile pe care le au in comun.

Ambele sunt amplificatoare care nu coloreaza. Nu am ascultat pana acum asa ceva. Tot ce am avut pana acum a fost colorat. Chiar daca in trecut am estimat ca unele amplificatoare sunt neutre sau aproape neutre, pana nu am ascultat ceva cu THX AAA nu am inteles ce inseamna neutru. Aceste doua amplificatoare nu coloreaza deloc si permit ascultarea sursei asa cum e ea. Acest lucru e chiar impresionant.

Fiind obisnuit cu ceva mai colorat recunosc ca prima data am fost mai putin impresionat dar dupa cateva ore am inteles ca vreau ca amplificatorul meu sa fie neutru. Chiar daca reduce putin basul, este atat de curat si lipsit de distorsiuni incat nu iti vine sa crezi ca ai ascultat altfel pana acum. Pe piesa Arty – Poison For Lovers, pe la minutul 1:35 de secune incep tobele care sunt extrem de evidentiate si un amplificator colorat le va reda cu ceva distorsiuni sau mult prea puternice. Ei, de data aceasta aceste tobe se aud curat, fara distorsiuni si mai putin evidentiate dar nu atat de mult incat sa strice piesa. Raman in continuare puternice si cu impact.

Acesta a fost momentul in care am decis ca voi pastra SMSL SP200, cel pe care testam la acea vreme, in detrimentul lui NuPrime HPA-9. Chiar daca HPA-9 ofera mai multe functii si este un amplificator cu un power suply serios si este in clasa A, prefer lipsa distorsiunilor.

Din cauza puterii enorm de mari, Empyrean tremura pe capul meu din cauza cantitatii de bas redata de puterea masiva a acestor amplificatoare. Acest lucru l-am mai observat doar pe NuPrime DAC-10H. Headroom-ul face minuni pentru bas. 

Desigur, le-am testat cu playlist-ul meu de testare si am inceput sa trec prin toate albumele mele preferate pentru ca aceste amplificatoare ofera o experienta noua si e ca si cum redescoperi muzica.

Piesele prost masterizate vor avea ceva probleme. Chiar daca nu sunt neiertatoare ca NuPrime DAC-10H scot totusi in evidenta faptul ca sunt prost masterizate.

Pentru ca nu coloreaza am incercat sa folosesc diverse surse disponibile: FiiO M11, FiiO M15, NuPrime DAC-9 si FiiO BTR5. Toate au sunat diferit si am putut observa diferentele foarte usor. Sunt foarte multumit de acest lucru.

Consider totusi ca nu sunt amplificatoare pentru toata lumea. Daca preferi ceva mai cald sau poate chiar sunetul lampilor, aceste amplificatoare nu sunt pentru tine. Mai mult, ai grija cu ce le imperechezi. Daca dac-ul tau este deja neutru si/sau castile tale sunt neutre sau sub neutre (vezi HD800) vei avea o combinatie care suge toata viata din muzica. Eu nu sunt adeptul a unui sunet complet neutru pentru ca mi se pare plictisitor si lipsit de viata. 

Topping a iesit recent pe piata cu amplificatorul A90 si este raspunsul direct la aceste amplificatoare. Chiar daca nu foloseste aceeasi tehnologie, performantele sunt similare sau mai bune. A90 este insa mai scump decat cele doua amplificatoare de care vorbim azi.

Drop THX poate fi comandat foarte greu din Romania, dar SMSL SP200 si Topping A90 pot fi comandate usor si ajung repede la noi.

Aceste amplificatoare au schimbat piata si zic asta pentru ca acum pot recomanda un amplificator foarte performant la pret de entry level. Si cei cu buget redus si cei cu pretentii pot fi satisfacuti in acelasi timp.