Combo Topping D50s, A50s si P50

Acest produs a fost oferit pentru recenzie de catre AVMall.ro.

Introducere

Nu mai e o noutate ca in ultimii doi ani am fost asaltati de produse fabricate de catre companii chinezesti iar impactul lor in piata s-a simtit deoarece valoarea primita pentru pretul cerut este mare. Topping e una dintre aceste companii si daca aruncam o privire pe head-fi putem observa discutii lungi despre produsele lor, iar D90 si A90 primesc laude de la aproape toti recenzorii. Chiar eu am laudat A90 spunand ca e cel mai bun amplificator de casti pe care l-am ascultat si cu siguranta este la nivel de world class. Judecand A90 dupa calitatile sale si pret constatam ca formula castigatoare este valoare mare, pret mic.

Nu e de mirare ca acelasi lucru se intampla si cu A50s, D50s si P50. Sunt intrebat zilnic de catre membrii comunitatii Audiofili Romania despre ce echipamente sa-si cumpere in functie de buget. Mi-am dorit intotdeauna sa am o lista de combo-uri pentru cei care pornesc la drum sau vor sa schimbe ce au cu ceva mai bun. Iar aceasta lista sa fie grupata in functie de buget si preferinte. Asa ca am gandit cateva combo-uri si apoi am incercat sa le obtin la recenzii. Primul combo de care discutam astazi este unul pentru cei cu buget mediu (3074 RON la pretul afisat in momentul scrierii acestui articol). E un combo pe care mi l-as dori si eu daca eram limitat de acest buget asa ca primirea lui la recenzie m-a bucurat de doua ori.

Acest setup este format din Topping D50s (DAC), Topping A50s (amplificator de casti), Topping P50 (sursa liniara ce alimenteaza ambele echipamente) si un rack special conceput pentru ele. Am primit si doua cabluri RCA fabricate tot de Topping. Nu imi era cunoscut faptul ca Topping produce (?) cabluri dar daca tot le avem la dispozitie le-am pus la treaba intre D50s si A50s.

Abordare

Pentru inceput le voi descrie individual ca apoi sa vorbesc despre felul in care suna impreuna. Pentru a evalua D50s, cel cu care incepem, l-am legat la A90 pentru a avea parte de transparenta completa si l-am comparat cu D90 legat la acelasi A90. Ele sunt sincronizate in Roon. Roon endpointul este un RPI 4 cu vitOS si Roon Bridge instalat. A trebuit sa opresc decodarea si randarea MQA pe D90 pentru ca oprea sincronizarea datorita faptului ca D50s nu poate decoda sau randa MQA. Schimband intrarea din RCA in XLR folosind comutatorul de pe A90 am putut compara cele doua, aplicand si corectia de volum necesara.

Evaluarea lui A50s s-a facut fiind conectat la D90 si comparat cu A90 conectat la D90. In aceasta situatie am folosit tactica clasica de a schimba castile foarte repede intre amplificatoare. Desigur, am efectuat si potrivirea volumului inainte de teste. Cablurile folosite au fost: Topping RCA TCR1 si Pangea XLR Premiere SE. Castile folosite au fost Meze Empyrean si FiiO FH7. Inainte de la le asculta au stat toate la rodat 4 zile, deoarece sunt noi, nefolosite.

TOPPING D50S

D50S este evolutia directa a modelului D50 pastrand componentele modelului anterior dar adaugand bluetooth si o telecomanda. Avem in continuare doua chipuri ESS ES9038Q2M, interfata USB XMOS U208 si op-amps OP1612 dar in loc de 3 astfel de op-amps avem 2 si un op-amp LME49720.

La capitolul bluetooth avem de a face cu un chip foarte bun (CSR8675 de la Qualcomm) si putem folosi urmatoarele codecuri: AAC, SBC, aptX, aptX-LL, aptX-HD si LDAC. Antena se ataseaza in spatele unitatii ca la oricare alt model Topping.

D50 (scos din productie) avea functia de preamplificare dar daca vroiai sa-l folosesti intr-un setup stereo nu aveai cum sa-l controlezi din confortul scaunului. D50s rezolva aceasta problema prin adaugarea unei telecomenzi. Este identica cu cea de pe alte modele de la Topping.

Un pic socant este ca in pachet nu gasim si o alimentare ci doar un cablu usb. Putem folosi orice incarcator de telefon. Sau, cum l-am folosit eu, alimentat de P50. Defapt eu cred ca aceste produse au fost gandite sa functioneze impreuna. Daca ne uitam la iesirile lui P50 vom intelege acest lucru, dar despre sursa vorbim mai tarziu.

CONSTRUCTIE SI TEHNOLOGIE

Materialele si greutatea lui (500 g) iti dau senzatia unui produs foarte bine construit. Iar dimensiunile sunt foarte mici, asa ca asezarea pe un birou mic nu va fi o problema mai ales daca se foloseste si rack-ul. Este construit dintr-o singura bucata din aluminiu, singurele suruburi fiind sub unitate.

In fata avem un buton cu functie dubla: de pornire si pentru a intra in meniu. Desigur, este intuitiv, o apasare lunga pornind si oprind unitatea si o apasare scurta acceseaza meniul. La mijloc avem un ecran LCD mic unde este afisat acest meniu cand e accesat. Atunci cand nu e afisat meniul avem cateva informatii disponibile: intrarea folosita/selectata, sample rate-ul, tipul de fisier si volumul. Functia de preamplificare nu poate fi oprita. In dreapta avem un buton de tip joystick cu 4 directii care ne permite navigarea in meniu, setarea intrarii si a volumului. Neintuitiv este faptul ca poti apasa pe joystick astfel incat sa activezi functia mute.

In spate avem alimentarea, antena bluetooth, 3 intrari digitale (USB, optic si coaxial) si o singura iesire de tip RCA.

Inauntru avem 2 chipuri top of the line de la ESS si anume ES9038Q2M. Cunosc acest chip foarte bine pentru ca l-am ascultat in diverse implementari. XMOS U208 ne permite sa decodam PCM pana la 32/768 si DSD512 nativ. Dar cum poti sa ai nativ pe Windows? Folosind driverul oferit de cei de la Topping. E prima data cand vad un astfel de driver pentru Windows care sa ofere redare nativa. 

Poate fi folosit si cu un telefon cu un cablu OTG (Android/iOS). Fiind atat de mic, ma vad folosindu-l pe noptiera impreuna cu telefonul drept streamer. Iar daca nu vrea sa folosesc un cablu pot folosi BT cu LDAC.

Revenind la problema lipsei unui alimentator in pachet, consider ca trebuie avut grija cu ce-l alimentati. Este sensibil la curent murdar asa ca va sugerez sa folositi un alimentator de telefon foarte curat sau sa-l alimentati cu sursa liniara P50 care elimina orice zgomot.

SUNET

Asa cum spuneam mai devreme, l-am ascultat initial legat la A90 cu cablurile RCA de la Topping. Am pornit playlistul de testare, am pus castile pe urechi si a incept petrecerea.

Daca imi spuneai in 2018 ca va exista un DAC la 1250 de lei cu doua chipuri TOTL, nu unul, care sa sune mult peste pretul cerut nu te-as fi crezut. Dar asta e D50s: detaliat, spatios si usor in V (1 db in extreme).

Primele piese ale playlistului nu au aratat diferente sesizabile intre cele doua DAC-uri. Acesta e un fenomen pe care l-am mai intalnit dea lungul testelor mele. Am ales piese pe care le cunosc foarte bine, ele testand ceva foarte specific dar uneori unele piese nu pot arata diferentele. 

Ajungand la The War on Drugs – Thinking of a Place diferentele au inceput sa apara. In ultima vreme aceasta piesa e cea care arata aproape orice diferenta intre DAC-uri. Daca as avea de ales o singura piesa pentru teste aceasta ar fi. Se observa diferente pe partea de voci si spatialitate. D50s ofera voci mai intime si anumite instrumente, cum ar fi pianul, se aud mai aproape de ascultator. In rest, a fost la fel de capabil ca D90, redand un numar similar de straturi din aceasta piesa, impreuna cu detaliile lor (chitare acustice imprastiate in scena, pozitionarea lor, intensitatea lor, etc). Zic un numar similar pentru ca am ascultat DAC-uri care au reusit sa imi arate straturi ce nu stiam ca exista in aceasta melodie. Vorbesc in special de Schiit Yggdrasil. Nici D90 si nici D50s nu ajung la acel nivel, dar vorbim de cu totul alta tehnologie si pret cand vorbim de Yggy. Tobele au fost rapide, la fel si tranzientii, mai ales pe chitarele acoustice din fundal.

Chitara electrica de pe Pink Floyd – Shine on You Crazy Diamond e mai apropiata de ascultator, lucru care se coreleaza cu ce spuneam mai devreme ca anumite intrumente sunt mai intime. Vocile sunt insa identice ceea ce imi confirma iar ca doar anumite piese pot extrage toate diferentele, sau aproape toate. Un playlist variat si bine ales e cheia in aceasta situatie.

Si am ajuns la piesa care mi-a aratat caracterul usor in V al lui D50s: Antimatter – Wish I Was Here. Toba mare e mai pronuntata lucru care merge perfect pentru acest gen muzical. Diferenta estimata de mine e de 1 db in favoarea lui D50s. Pana la aceasta piesa nu am observat diferente la acest capitol.

Sleeping Pulse – The Puppeteer a scos la iveala ca D90 reda vocea mai natural in special prin pozitionare si separare. Diferenta e mica, dar ea exista.

Reverb-ul chitarei lui Tash Sultana de pe piesa Black Bird se aude excelent impreuna cu textura chitarei.

Piesa cel mai prost masterizata din playlistul meu e Stevie Ray Vaughn – Texas Flood iar D50s a pierdut la capitolul scena holografica fata de D90, de data aceasta diferenta fiind foarte evidenta.

Celelate piese nu le-am mentionat deoarece diferentele au fost prea mici sau deloc.

CONCLUZIE

D50s a oferit o experienta foarte placuta ascultand progresive metal, datorita vocilor intime, pe care eu le consider esentiale pe acest gen muzical, si datorita tranzientilor rapizi. Problema mea e ca imi plac ambele abordari si cea cand vocile sunt intime si cand sunt mai indepartate asa ca mi-ar fi greu sa aleg intre cele doua si probabil le-as cumpara pe ambele. 

Diferentele intre cele doua DAC-uri sunt relativ mici si alegerea unuia tine doar de preferinte, functii si conectivitate. Oricum, D50s performeaza foarte bine considerand unde e amplasat in lista de produse Topping.

TOPPING A50S

Cred ca lucrul care a facut A50s sa apara pe radarul meu a fost puterea oferita la un asemenea pret mic. 3,5 W la 999 lei. Asa ceva nici nu puteai pomeni acum 2 ani cand foloseam un NuPrime HPA-9 pe care l-am indragit foarte mult pentru ca e in clasa A si are un sunet ce se axeaza pe medii. Dar mai mult de 2W nu are. Si consideram la acea vreme ca sunt suficienti. Si a costat atunci de 3 ori mai mult. Topping seteaza asteptari mari cu acest model, in ceea ce priveste puterea disponibila. Viitorii cumparatori de amplificatoare de casti vor cere mai multa putere de la producatori si cu siguranta acestia nu vor sta degeaba uitandu-se la Topping cum castiga cota de piata. Burson a scos recent un model cu foarte multa putere si sunt sigur ca si alti producatori vor face la fel. 

CONSTRUCTIE SI TEHNOLOGIE

E construit la fel de bine ca D50s, tot dintr-o singura bucata din aluminiu cu suruburi sub unitate. Se simte la fel de bine construit, cu tolerante mici si are aceleasi dimensiuni cu D50s permitand astfel formarea unei stive uniforme. 

In fata avem un buton de pornire care are si rolul de comutator de gain. O apasare scurta schimba gain-ul de la 0db la +6 db cand folosim portul single ended si de la 6 db la 12 db cand folosim portul balansat. Porturile disponibile sunt de 6,3 single ended si 4,4 balansat. Ma bucura enorm sa vad portul de 4,4 fiind adoptat si la modele mai mici. Bineinteles, avem si un potentiometru pentru volum.

In spate avem o intrare RCA, o iesire RCA si alimentarea care accepta 15V. E important acest lucru deoarece P50 are o singura iesire de 15V care va putea alimenta A50s. D50s poate fi alimentat din celelalte iesiri de tip usb alte lui P50.

A50s are la baza un modul NFCA (Nested Feedback Composite Amplifier), modul pe care-l gasim si pe A90. E o arhitectura hibrid si impreuna cu tehnologia Ultra High Gain Feedback, Topping se lauda cu performate excelente cand vorbim de alimentarea de casti pretentioase sau casti foarte sensibile precum iems. 

Important de mentionat e faptul ca atunci cand nu exista niciun jack introdus in amplificator, A50s se comuta automat pe modul de preamplificator si imediat cum introducem o pereche de casti in amplificator comuta automat modul inapoi pe amplificare de casti.

Avem disponibil 1,4 W in 32 de ohm pe portul single ended si 3,5 W in 32 de ohm pe portul balansat. Impedanta pe amble porturi e de 8 ohm ceea ce ne permite sa folosim iems sensibile insa nu si cele mai sensibile care necesita 1-2 ohm.

SUNET

L-am ascultat initial legat la D90 cu cablurile RCA de la Topping. Apoi legat la D50s cu aceleasi cabluri. L-am ascultat cu Meze Empyrean si FH7. Sunt bucuros sa va zic ca nu am auzit zgomot cu FH7 decat extrem de putin la high gain pe balansat si la volum maxim. Dar nimeni nu va asculta la acest nivel de volum si gain in practica.

Pentru iems A50s ofera putere aproape nelimitata, putand foarte usor sa ajungi la un volum extrem de mare. E foarte bine ca exista acest headroom dar aveti grija.

A50s are un dezechilibru intre canale la volum foarte mic asa ca cine asculta foarte incet ar trebui sa nu foloseasca portul balansat pentru a putea urca volumul mai sus unde problema dispare.

La fel ca D50s este in mare parte neutru cu o usoara tonalitate in V avand la fel cate 1 db in plus la extreme. 

Amplificatorul prezinta scena putin mai restransa si aglomerata in comparatie cu A90, intrumentele si vocile fiind mai apropiate de ascultator. Daca va amintiti am spus acelasi lucru si despre D50s. Ele par a fi facute sa aiba aceleasi caracteristici sonice. 

Pe anumit piese precum CHVRN – Cold Sun, Antimatter – Wish I Was Here, Antimatter – Stillborn Empires si Sleeping Pulse – The Puppeteer se observa clar cum toba este mai pronuntata aratand astfel tonalitatea in V de care vorbeam.

Cinelele sunt mai putin detaliate, mai putin texturate si pe alocuri putin mai harsh fata de A90 dar nu e o diferenta foarte mare.

Pe The War on Drugs – Thinking of a Place inaltele se simt mai evidentiate ceea ce poate fi placut pentru unii dar A90 are mai multe detalii in inalte.

Tranzientii sunt destul de rapizi incat sa ofere o experienta placuta dar nu la fel de rapizi ca pe A90, lucru care e de asteptat considerand ca A90 este modelul de top. Am simtit mereu ca A90 e mai rapid la orice capitol.

Pe piesa Tash Sultana – Blackbird am auzit chitara redata foarte bine dar din nou A90 castiga pentru ca e prezentata mai agresiv datorita tranzientilor mai rapizi, iar pasajul aglomerat de la minutul 8 este executat cu mai putin rafinament de catre A50s.

CONCLUZIE

Per ansamblu A50s impresioneaza pentru ceea ce e si anume un amplificator mid level. Are componente de la modelul de top, o tonalitate aproape de neutralitate, o prezentare mai putin rapida lucru care poate fi pe placul unora si foarte multa putere pe portul balansat. Pentru 999 de lei este aproape imbatabil daca vorbim de raportul pret/valoare.

TOPPING P50

P50 este componenta care ofera acestui combo de dac si amplificator acel ceva de care are nevoie. P50 este o sursa liniara facuta special pentru aceste doua modele. Desigur, o poti folosi si pentru alte echipamente dar se potriveste ca design cu ele.

Sursa alimenteaza ambele echipamente in acelasi timp avand o iesire de 15V pentru amplificator si 2 iesiri usb, una putand fi folosita pentru dac.

Pe A50s am simtit cel mai mult diferentele oferite de sursa liniara. Aproape tot spectrul de frecvente s-a modificat putin: tobele au batut mai puternic, vocile din zona mediilor joase au avut mai multa greutate (in special vocea lui Mick Moss) si inaltele si-au mai pierdut putin din duritate.

D50s beneficiaza de P50 pentru ca il ajuta sa elimine complet zgomotul venit de la diverse alimentari.

P50 este un upgrade pentru cele doua echipamente pe care-l recomand fara nicio rezerva. 

RACK

Si daca tot avem 3 echipamente in acest combo de ce sa nu le asezam frumos pe un rack. Topping a dezvoltat acest rack special pentru seria 50. Are placi din acrilic si picioare dintr-un metal usor si are o textura in dungi orizontale. 

Personal imi place foarte mult cum se aseaza toate cele 3 pe acest rack si permite organizarea lor intr-un spatiu compact si usor de mutat. Picioarele de la baza echipamentelor par sa aiba micro ventuze pentru ca lipesc foarte tare si de placile de acrilic si de echipamente in sine. Faptul ca se lipesc atat de tare a permis introducerea castilor in A50s fara ca unitatea sa isi miste pozitia in rack. 

D50S + A50S + P50 VERSUS D90 + A90

Cum suna combo-ul in comparatie cu A90 si D90?

Nu foarte departe dar exista ceva diferente care sa justifice faptul ca D90 si A90 sunt la nivel de flagship.

Pe toate piesele ascultate in comparatie directa am observat urmatoarele lucruri:

  • D50s/A50s este mai cald, in timp ce D90/A90 este mai neutru.
  • D50s/A50s are o scena mai mica si mai aglomerata decat D90/A90 care ofera o spatialitate mare.
  • D50s/A50s este mai putin detaliat decat flagshipurile. Consider ca D50s poate mai mult dar A50s cumva il tine inapoi, dar acest lucru e valabil pentru orice amplificator in aceasta categorie, pentru ca nu exista amplificatoare transparente la nivelul acesta si chiar daca trecem la flagship le numaram pe degete si pe cele transparente.

Concluzia mea este ca e un combo foarte reusit si acum am un raspuns pentru cei care ma intreaba ce sa-si cumpere in acest buget de 3000 de lei.

Daca esti interesat de acest combo AVMall ofera o reducere de 10% la acest combo daca mentionezi ca ai citit/vazut recenzia Dusty TV atunci cand comanzi pana la sfarsitul anului 2020.


D50S

PROCONTRA
Mic, incape usor pe birouZgomots fara alimentare potrivita
2 X ES9038Q2MScena putin restransa
DetaliatVoci intime
Aproape neutru
Voci intime

A50S

PROCONTRA
Mic, incape usor pe birouScena putin restransa
Componente buneVoci intime
Putere foarte multa
Voci intime
Tonalitate aproape neutra

Galeria foto poate fi gasita aici.


Playlistul meu de testare poate fi gasit aici.